sábado, 20 de septiembre de 2008

Jose Garcia

Jose Garcia y sus Zorros GricesJose Garcia y sus Zorros Grices


José Garcia: Director, violinista y compositor (22 de julio de 1910 - 5 de abril de 2000) Nombre completo: José Francisco García
Nacido en el barrio de Barracas (ubicado en el sur de la ciudad de Buenos Aires), desde que tuvo uso de razón se despertó en él, su afición por la música y tocaba varios instrumentos, entre ellos el piano, violín y bandoneón. Sus aspiraciones no fueron en realidad como ocurrieron, convertirse en director de una orquesta típica. Sus miras eran otras muy diferentes, pero la realidad enseña que lo más común en la vida, es que se modifiquen planes y trayectorias concebidos en momentos en que el futuro se mira con ese gran optimismo que a todos nos invade en la juventud.

Cursó estudios en el Conservatorio Nacional y tuvo, como era lógico, por maestros a las figuras musicales más prestigiosas de la época. Él también pensó que, con el correr del tiempo, podría transformarse en un violinista famoso. Ese instrumento fue el que aprendió y al que se consagró con todo el entusiasmo y vehemencia que son necesarios para conseguir el triunfo.

Poco después de finalizar sus estudios, José García estableció un Conservatorio en Lanús. De los conocimientos que él había adquirido mediante no pocos sacrificios, trataba de hacer partícipe a unos muchachos que en esa localidad sustentaban algunas inquietudes musicales y pronto el entusiasta y flamante profesor se vio favorecido por un gran número de fervorosos alumnos.

En 1926, formó una orquesta infantil íntegramente compuesta por alumnos de su Conservatorio, de los cuales algunos formaron luego en su afiatado conjunto Los Zorros Grises.


La orquesta de José García

Fueron sus compositores favoritos: Schubert, Beethoven y Gounod, y tuvo una habilidad paralela que el público nunca conoció: la pintura artística.

Transcurría al año 1930, época en que diferentes emisoras porteñas trasladaron sus estudios a los teatros, ofreciendo espectáculos variados y atrayentes, pero marcaron el principio de la decadencia de los artistas del micrófono. José García que más que profesor era un amigo de sus alumnos, observó el éxito circunstancial de tales espectáculos y se dedicó a formar una orquesta típica integrada por animosos muchachos, que la convirtieron en un interesante matiz del espectáculo que se brindaba en el teatro San Martín de entonces.

En vísperas de debutar se concretó un detalle importante, el de la indumentaria de los componentes de la orquesta. En aquel tiempo se vendían unos trajes de franela gris a un precio tentador, pues no llegaban a los treinta pesos, y la orquesta se uniformó inmediatamente. El público recibió a ese núcleo de muchachos cordialmente y, como consecuencia del color de los trajes, los denominó "los grises". Aceptó García tal denominación pero, al poco tiempo, ya no le satisfizo y entonces se le ocurrió anteponer lo de "zorros". De allí nació el nombre de "José García y sus Zorros Grises", utilizando el tango de Rafael Tuegols "Zorro gris" como presentación y cortina musical.

El primer conjunto de 1936 estaba constituido por la siguiente nómina de músicos: Juan Carlos Barbará (piano); Rodolfo Morán (contrabajo); Francisco Caamaño (pistón); Hipólito Morán, Juan Aprobat, Domingo Perego y Mario Lali (violines); Héctor González, Alfredo Ponce, Roberto Quiroga, Luis Mastorini y Alfredo González (bandoneones); Augusto Gothier y Nilda Wilson (cantores). Como director, José García, quien inicialmente ejecutaba el violín y posteriormente llevó la batuta solamente.

Fue ese un conjunto bien disciplinado, perfectamente afiatado que a fines de la década del '30, compitió con las mejores orquestas de la época en un momento en que todas ellas se fueron renovando como en el caso de Juan D'Arienzo, Miguel Caló, Osvaldo Fresedo, Francisco Canaro y cuando se iniciaban las orquestas de Aníbal Troilo, Ricardo Tanturi, Carlos Di Sarli y Lucio Demare.

Perteneció la orquesta de los Zorros Grises a los conjuntos denominados rítmicos, con compás bien remarcado y con la particularidad de agregar al género netamente típico, otros alegres ritmos bailables no tradicionales como corridos, rumbas, boleros, marchas, etcétera, lo que le dio gran aceptación del público y gran popularidad.

En 1938 su pianista Juan Carlos Barbará dejó a los Zorros Grises y creó su famosa orquesta característica. Lo reemplazó Rodolfo Lozano.

Las principales actuaciones del conjunto se pudieron apreciar también en confiterías y bailes de Carnaval de los grandes clubes deportivos con gran suceso, manteniendo siempre su afiatado estilo. En radio se consagró en el llamado "Palacio" de Belgrano 1841 que ocupaban tres emisoras, y luego de debutar en Radio Porteña, fue contratado como artista exclusivo de Radio Belgrano.

En 1941 figuraba como cantor del conjunto Carlos Alberti, al año siguiente se incorporó Alfredo Rojas, que fue su cantor más popular y estable, cuyo verdadero nombre es Asdrúbal Sterla Webster, excelente y agradable voz de buena potencia y perfecta modulación.

El conjunto cambió varios de sus músicos en 1943 y la formación quedó así: Carlos Figari (piano); Rodolfo Morán (contrabajo); Elías Slom, Rodolfo Filoso, Carlos Deambroggio e Ítalo Morán (violines); Nicolás Castillo, Luis Masturini, Héctor González y Pablo García (bandoneones); Alfredo Rojas (cantor). Ese fue el momento de su máxima popularidad.

La orquesta llegó tardíamente al disco. Fue contratada por el sello Odeon y el 23 de enero de 1942 grabó el tango de Horacio Pettorossi "Fea", que cantó Alfredo Rojas. Entre esa grabación y el 16 de abril de 1945, grabaron 40 temas de los cuales, 33 fueron cantados por el mencionado Rojas, 1 por Nilda Wilson, 2 a dúo por Rojas y Wilson y 4 fueron instrumentales.

Otros cantores que lo acompañaron en su última época -1945 a 1947- fueron: Luján Cardillo, Osvaldo Cordó y Alberto Santillán.

Como compositor, José García hizo 28 temas, destacándose los tangos: "No pudo ser", "Nocturno de tango", "Esta noche de luna", "Si escucharas mis amores", "Jesús de Nazareth" y "Desolación"; el vals "María Triniá" y un corrido que le reportó la mayor popularidad y beneficio económico titulado "El mentiroso".

Director de una de las mejores orquestas típicas, en lo que respecta a su calidad artística, disolvió su orquesta en 1950. Al paso de unos años se mudó a Córdoba y se dedicó a la hotelería. Siguió tocando con agrupaciones pequeñas en diferentes escenarios de esa provincia, pero su actividad fue disminuyendo progresivamente y, como tantos otros valores, hoy es injustamente olvidado.

Pero como nadie es profeta en su tierra, su música fue mucho más apreciada en Colombia donde editó 3 discos Larga Duración. Y otro tanto Chile, país en el que el público siente por él gran admiración y respeto. Fuente Emilio J. Pichetti de Todotango

viernes, 19 de septiembre de 2008

Edgardo Pedrosa

Jose Puglia, Francisco Fiorentino y Edgardo PedrosaJose Puglia, Francisco Fiorentino y Edgardo Pedrosa

PEDROZA, Edgardo. Músico. Bandoneonista. Director. Compositor. Arregíador. Na-
ció en Carmelo, Departamento de Soriano, República 0. del Uruguay en 1926. De su
padre recibió la primera orientación musical.
Estudió guitarra, bombardino y bandoneón. Se inició profesionalmente en 1939 en su ciudad natal, donde en 1942 juntamente con Horacio Salgan y con Manlio Francia, inte-
gró el acompañamiento de la cancionista Carmen Duval. Se radicó luego en Montevi-
deo actuando en diversos conjuntos hasta 1945, cuando formó su primera orquesta
propia. Pasó luego a la del pianista Hugo Di Cario como arregíador y primer bando-
neón y como director del acompañamiento del cantor solista Luis Alberto Fleitas. En
1951 decididamente enrolado ya en las corrientes modernas integró su binomio con
José Puglia, al frente del cual actuó desde entonces en radios, teatros, bailes, recitales y giras por Brasil y por Argentina. Alternando su labor con las mismas juntamente con Puglia y con el guitarrista Piñón, condujo y arregló también en años recientes, un trío de vasta actuación en televisión, conciertos, clubes nocturnos y confiterías. Compositor de los tangos Flor amarga, Nacional, En lo de Iglesias todos ellos cantables, se ha realizado en una línea de tangos orquestales plenamente identificados a su estilo interpretativo: A Horacio Salgan, A Osmar Maderna, A Francini-Pontier, Mosquita, Nocturno campero, Mingacho. Desde joven ejerció
además en conservatorios de Montevideo y de Tacuarembó la docencia de su instru-
mento.

José Adolfo Puglia

Jose Puglia, Francisco Fiorentino y Edgardo PedrosaJose Puglia, Francisco Fiorentino y Edgardo Pedrosa

PUGLIA, José Adolfo. Músico. Pianista. Director. Compositor. Nació en Montevideo—barriada del Cordón —el 16 de junio de 1921. Inició en 1929 sus estudios de piano con Pascual Devitta; tuvo lugar su debut profesional en 1937 en un terceto de efímera actuación, pasando al año siguiente a la orquesta montevideana Los Zorros Grises en la cual actuó hasta 1941. Formó entonces su primer conjunto, un quinteto para animar las veladas bailables del café Vaccaro. En 1943 ese conjunto se transformó en orquesta cuya dirección compartió desde diciembre de 1951 con el bandoneonista y arreglador Edgardo Pedroza. Realizó con éste giras por Argentina y por Brasil grabando sus versiones para el sello Sondor y haciendo algunas
incursiones teatrales en la compañía del "cabezón" Ramírez en el escenario del de-
saparecido 18 de Julio. En años recientes compartió la labor de su orquesta con la de
un trío, juntamente con Pedroza y con el guitarrista Piñón, actuando en recitales, televisión y clubes nocturnos. Fue compositor en los tangos Flor amarga, En la de Iglesias y Nacional.

jueves, 18 de septiembre de 2008

Biografia de Michel Petrucciani en español and in English

Michel PetruccianiMichel Petrucciani

Michel PetruccianiMichel Petrucciani


Michel Petrucciani aquejado de una gravísima enfermedad ósea, - apenas llegaba al metro de altura- el pianista francés Michel Petrucciani, se consagró desde la infancia de manera casi exclusiva al estudio del piano y acabó por convertirse en uno de los músicos de jazz europeo de mayor renombre de todos los tiempos. Dotado de un virtuosismo extremo, su estilo intimista y romántico, que partía de la escuela de Bill Evans -del que era un ferviente admirador-, combinaba con inteligencia el lirismo y la sutileza con un ataque poderoso y percusivo.

Había nacido en Orange el 28 de Diciembre de 1962. Estudia piano clásico y a los 12 años actúa acompañado por su padre en la guitarra y su hermano Louis en el contrabajo. Su enorme talento le hace destacar desde muy joven y a los 17 años graba su primer disco. El año siguiente inicia con un trío de excepción con Jean-François Jenny-Clark y Aldo Romano, una serie de espléndidas grabaciones para el sello francés OWL. En 1982 se traslada a California y se convierte en el pianista del grupo del saxofonista Charles Lloyd, cuando éste regresa a la escena después de un prolongado retiro. También actúa a dúo con Lee Konitz. Aunque sigue grabando en Francia, sus estancias en Nueva York propician sus primeros discos americanos, hasta que en 1985 inicia su período en el sello "Blue Note" con "Pianism", una grabación en trío con Palle Danielson y Elliot Zigmund. El año siguiente actúa en Montreux en trío con Wayne Shorter y Jim Hall, encuentro que se publica bajo el título de "Power of Three", uno de sus grandes discos. En trabajos posteriores - "Music", "Playground"-, se acerca a las fórmulas de la fusión eléctrica con producciones en las que se diluyen sus mejores virtudes. Su último disco para Blue Note es un solo en homenaje a Duke Ellington, uno de sus compositores favoritos, y una clara influencia para cualquier pianista. Fuente apoloybaco.

En 1994 vuelve a grabar para una compañía francesa, Dreyfus, con "Marvellous", en trío con el soberbio apoyo de Dave Holland y Tony Williams y el sorprendente añadido de un cuarteto de cuerda. Su absorbente personalidad le hacía preferir las formaciones reducidas, y en los últimos años una de las más fructíferas fue su insólito y excepcional encuentro a dúo con el organista Eddy Louiss, plasmado en los dos volúmenes de "Conference de Presse". Pero por encima de todo se vuelca en el solo, del que era un verdadero maestro. El doble CD recogido en sus actuaciones en París "Au Teathre Des Champs-Elysees" es probablemente la cima de su carrera discográfica. En 1997 da un nuevo giro formando un grupo más amplio, un sexteto en el que se integran dos jóvenes revelaciones italianas de la corriente neo-bop: Stefano Di Battista y Flavio Boltro, con el que graba "Both Worlds". Michel Petrucciani actuó con relativa frecuencia en nuestro país en solitario en varios de los festivales de jazz que se organizan en España, cautivando siempre al público con la amplitud estilística característica de su pianismo.

Su fallecimiento, el 5 de enero de 1999, a causa de una afección pulmonar, dejó un hueco dificilísimo de cubrir en el jazz europeo y en el francés en particular.


In English
Michel Petrucciani was born to Italian parents in Montpellier, France. His family was musical, and as a child he played the drums in a band with his father, Tony, a guitarist, and his brother Louis, a bassist.

Michel was born with osteogenesis imperfecta, also known as "glass bones," a disease that stunted his growth (he was only three feet tall and weighed barely 50 pounds) and weakened his bones.

At the age of four he discovered the piano. One evening, seeing Duke Ellington for the first time on television, he pointed at the screen and said, "I want to play that." At Christmas that year his parents gave him a small toy piano. At once Michel seized a hammer and smashed the toy to pieces. "I want a real one," he said. His father bought him an old piano that was falling apart, and made an extension so that Michel's feet could reach the pedals. Michel studied classical music for eight years, then turned his attention to jazz because he loved to improvise and wanted to write his own music. Later on, when he was thirty, Michel paid tribute to the man who first inspired him to want to play the piano in a solo album called Promenade With Duke. Much later, in 1992 he played a duo with his father on a tour called "Like Father, Like Son" to show his love and appreciation for the man who had helped him so much for all of his life.

When Michel was thirteen, he gave his first concert as a professional at the Cliousclat Festival. He had to be carried onto the stage, and used a special attachment to work the sustaining pedal of the piano. This disadvantage didn't affect his hands, however, and, according to reports, he played with amazing vigor and enthusiasm. Also performing at the festival was the American trumpeter Clark Terry, who needed a pianist that day. When Michel offered him his services, Clark thought it was a joke. "'Let's play the Blues,' he said. The minute Michel played, Clark embraced him, and that was where it all started.

A few months after the following concert tour with Terry, a decisive encounter took place in the South of France. Chuck Israels, a bass player who had played with Bill Evans, and Petrucciani's idol, appreciated his lyrical and energetic style so much that he decided to help him along, first by introducing Michel to the drummer Kenny Clarke. Kenny took to him straight away, and things started to look up for the young pianist. Shortly after, in 1980, Petrucciani was invited to a recording studio, where he found himself in the company of the drummer Aldo Romano, trombonist Mike Zwerin and his brother Louis on bass. Michel had first met Aldo Romano at a village fair when he was sixteen, and often referred to him as "my guardian angel." Together they recorded an hour of music. Entitled Flash, the resulting album was a hit. On the heels of this success, Michel Petrucciani was able to form a permanent trio along with Romano and the bass player Jean-François Jenny-Clark.

That year, performing for the first time at the Paris Jazz Festival, he was a sensation at the Theatre de la Ville. The following year, Michel decided, as a challenge, to set off for America. He landed in New York where a friend gave him the address of a musician living on the West Coast. When he arrived at Charles Lloyd's Californian retreat two weeks later, he wasn't aware that it was Charles who had first discovered the young pianist Keith Jarrett back in the 1960s. Once he heard that Michel was also a jazz pianist, Lloyd suggested that he should play something on his Steinway. After hearing a few bars Charles went and fetched his saxophone. For two days they played together non-stop. This shared adventure lasted five years and resulted in three albums. Charles Lloyd really opened every door for Michel—it could not have been a better start for his American career. Moving to California in 1982, he joined Charles Lloyd's new quartet. A solo performance by Michel at Carnegie Hall as part of the Kool Jazz Festival resulted in widespread critical acclaim.

Within a few years, Michel had worked with some of the best jazzmen and rhythm sections in the world. Among them were drummers Al Foster, Jack DeJohnette; bass players Dave Holland, Gary Peacock, Eddie Gomez, Stanley Clarke, Cecil McBee; guitarists Jim Hall, John Abercrombie, John Scofield; saxophonists Lee Konitz, Warne Marsh, Joe Lovano, Joe Henderson, Wayne Shorter, David Sanborn and Gerry Mulligan, not to mention the legendary trumpeter Dizzy Gillespie.

In 1986, at age 21, he became the first French musician to sign with the prestigious Blue Note Label, where he recorded six albums. Michel continued to travel the world, with a youthful energy, forever changing his music groups and environment.

He played and recorded with Lee Konitz. Out of the combination of Konitz's alto sax and Michel's piano came the album Toot Sweet, a duo still considered by European critics to be one of the high–spots of jazz in the 1980s.

Between 1986 and 1994, he made seven albums for Blue Note Records, including "Power of Three" (with Wayne Shorter and Jim Hall), and an acclaimed album of original songs, "Michel Plays Petrucciani" (Blue Note).

In 1994 Michel was made a knight of the Legion of Honor in Paris.

Michel toured Germany, Italy and France in 1997, playing at all the festivals. A sextet tour followed, featuring Anthony Jackson, Steve Gadd, Bob Brookmeyer with Flavio Boltro on trumpet and Stefano di Battista on alto and soprano saxophones. This group was one of Michel's most rewarding efforts, performing into the following year and recording Both Worlds for Dreyfus Records, released in 1998. The CD is entirely comprised of Petrucciani compositions, beautifully arranged by Bob Brookmeyer.

On January 6th, 1999, Michel Petrucciani passed away in Manhattan at the age of 36, from a pulmonary infection. At the time of his death Dreyfus Records were readying a release documenting Michel's 1997 solo tour of Europe. Recorded live in Frankfurt, Germany on February 27, the program featured a number of original compositions including the extended "Trilogy In Blois (Morning Sun, Noon Sun and Night Sun In Blois)" and the lyrical "Chloé Meets Gershwin". Michel also paid homage on Solo Live to a couple of his heroes with an expansive rendition of Duke Ellington's trademark "Caravan" and a medley of his own "She Did It Again" and Billy Strayhorn's "Take The A Train".

Michel Petrucciani was a national hero in France, and his records were best sellers in Europe. French President Jacques Chirac was among the many who paid tribute to him, praising his ability to "renew jazz, giving himself up to his art with passion, courage and musical genius." He called him an "example for everyone." Fuente Jazzprofessional

miércoles, 17 de septiembre de 2008

Osvaldo Fresedo

Osvaldo Fresedo y Oscar SerpaOsvaldo Fresedo con su cantor Oscar Serpa en 1943.


Osvaldo Fresedo, Anibal Troilo, Pedro Laurenz y otrosOsvaldo Fresedo reunido con otros directores de orquesta: Edgardo Donato, Pedro Laurenz, Héctor Lomuto, Roberto Firpo, Aníbal Troilo y Roberto Grela, Juan Sánchez Gorio, Rodolfo Biagi, en el dia de Santa Cesilia en 1962


Osvaldo Fresedo en 1959Osvaldo Fresedo en 1959


Osvaldo Fresedo en 1944Osvaldo Fresedo en 1944


Osvaldo Fresedo con su orquesta en 1934Osvaldo Fresedo con su orquesta en 1934


Osvaldo Fresedo en 1934Osvaldo Fresedo en 1934


Osvaldo Fresedo y Emilio Fresedo en 1934Osvaldo Fresedo y Emilio Fresedo en 1934 al volver este de New York


FRESEDO, Osvaldo Nicolás. ("El pibe de la Paternal"). Músico. Bandoneonista. Director. Compositor. Arreglador.
1. Personalidad. Creador y figura de primera fila, a través de cincuenta años, de la corriente de interpretación orquestal que se apoyó preferentemente en los valores melódicos del tango. Hombre de la generación de 1910, compartió la gestación de ese temperamento de ejecución con otros artistas de su misma hornada, como Juan Carlos Cobián, Carlos V. G. Flores, Enrique Delfino, Agesilao Ferrazano, José M. Rizzuti, varios de los cuales integraron después su orquesta. Llevó asimismo esa evolucionada modalidad a su bandoneón, en una tesitura menos cultivada, aunque vecina por su buen gusto y sus calidades de sonido y de expresión, a las de Maffia, Pollet y Petrucelli. Las más remotas huellas de su luego inconfundible estilo orquestal se encuentran en dos fuentes fonográficas de 1917: las grabaciones—como la de su propio tango Amoníaco— del quinteto de Vicente Loduca, en 1917, el cual integró y al que infundió sus ideas musicales. Y los registros de la orquesta típica Select —Cholo viejo, Oscarcito, El taura— formado por su bandoneón, el piano de Delfino, el violín de Roccatagliata y como refuerzo ocasional, el cello de Herman Meyer y el violín de Alberto Infante. Ya en estos trabajos y, naturalmente, en los de su propio cuarteto de 1918 y de su sexteto posterior, se advierten los elementos de concepción instrumental que hacen el cimiento mismo de su modalidad: honda preocupación por la sonoridad y la concertación orquestal; los largos pasajes ligados y delicadamente matizados con otros en pianísimos stacati y el moderado empleo de solos, confiados éstos, preferentemente, al piano. Almita herida, Sollozos, Elegante papirusa, son interpretaciones suyas bien representativas del período 1921-1925. Poste-riormente, su orquesta varió, en algunos aspectos, conforme a la sensibilidad dominante en cada época: en ciertas instancias se volcó a los tempos rápidos de ejecución, como en El espiante, Cordobesita o Firulete, del lapso 1933-1940; aunque, en la mayor parte de los casos ha preferido los tiempos medios y lentos como en Mañanitas de Montmartre (disco Odeón, 1926), La cachúa (disco Brunswick, 1931), La lluvia y yo (disco Víctor, 1946) o Todo corazón (disco Columbia, 1960). Progresivamente, sin variar los pilares conceptuales de su estilo —divi-sión rítmica, acentuaciones, matices— con su propia escritura o sucesivamente con la colaboración de los arregladores Sebastián Lombardo, Argentino Galván, Horacio Salgán, Roberto Pansera y otros, fue enriqueciéndolo armónicamente, siempre concediendo gran papel a la cuerda, función conductora al piano y una significación exclusivamente tímbrica a la fila de bandoneones, prescindiendo —virtualmente— de solos o de variaciones en este instrumento. Incluyó, junto a los timbres tradicionales de la orquesta típica, arpa, vibráfono y accesorios de percusión —especialmente redoblante con escobillas y platillos— éstos para liberar al piano de un cometido exclusivamente rítmico. Los más destacados pianistas que han alternado bajo su dirección son Rizzuti, Scalise, Barbato, Márquez y Cicaré. Si bien hasta 1932, distintos vocalistas —Teófilo Ibáñez, Ernesto Famá— cantaron en su orquesta fue desde entonces Roberto Ray el intérprete más plenamente identificado con su modalidad: Augustia, Ojos muertos, Aromas, son trabajos representativos en alto grado de esa refinada combinación renovadora de canto y orquesta. Desfilaron por su conjunto luego, estrictamente ceñidos a aquélla, entre otros, Carlos Mayel (Marcas); Ricardo Ruiz (Cuartito azul, Inquietud); Carlos Roldán (Negra María); Oscar Serpa (Fuimos, Hermana, La lluvia y yo); Osvaldo Cordó (Por calles muertas, Cafetín de Buenos Aires); Armando Garrido (Del tiempo de Gardel); Héctor Pacheco (Solo de bandoneón, La copa del olvido); Carlos Barrios (Migaja); Hugo Marcel (Es mejor olvidar); Blanca Mooney (Julián, Arrabalero); Roberto Bayot (Siempre dos); Osvaldo Arana (Viejo Buenos Aires). Entre las versiones instrumentales se destacaron también, como esencial expresión de estilo, Snobismos (1924), La cachila (1931), La mariposa (1943), Mi viejo reloj (1950), Preludio Nº 3 (1953), Adiós muchachos (1952), Soledad (1960), Todo corazón (1960). Por temperamento, su naturaleza de compositor fino e imaginativo, alcanzó mayor plenitud y ofreció casi toda su obra en la variedad cantable del tango: Madre mía, Aromas, Sollozos, Volverás, Si de mí te has olvidado, Pampero, Vida mía. Entre sus páginas para orquesta: Criollo viejo, Mi viejo reloj y Viajando —éstas de corte melódico— y El espiante, Pimienta y De academia—entre las más rítmicas.
2. Vida. Nació en Buenos Aires, en la calle Lavalle al 1600, el 5 de mayo de 1897. Con su madre, profesora de piano, estudió solfeo. Con Pedro Desret y con Manuel Firpo aprendió lo fundamental del bandoneón. Se inició en público durante 1912, integrando un terceto juvenil con el violín de su hermano Emilio y la guitarra de Martín Barreto, primero en actuaciones callejeras; en el café Paulín, de la Avda. San Martín próximo a Gaona y Parral. Actuó en seguida en el café Maldonado, con Antonio Basso (piano) y Enrique Modesto (violín) y en el A.B.C. de Córdoba (ex Rivera) y Canning, completando ese primer fogueo en dos locales de la calle Triunvirato: Venturita y Tontolín. Compartió después otro conjunto con José Martínez, Rafael Rinaldi y su hermano Emilio Fresedo, acompañando también a los hermanos Raymundo y Domingo Petillo para la animación de algunas veladas bailables, en 1915. Al siguiente año, se presentó, juntamente con José Martínez y Francisco Canaro, en el cabaret Montmartre y, ya como figura, en las agrupaciones de Celestino Ferrer y de Vicente Loduca. En las grabaciones Victor, en las que participó con éste, se especificaba claramente en la etiqueta: "Dos bandoneones: Loduca y Fresedo". En 1918, organizó su primer conjunto propio, con Julio De Caro y Rafael Rinaldi (violines), José María Rizzuti (piano) y Hugo Baralis (bajo), para presen-tarse en el Casino Pigall. Desertó transitoriamente de sus propias filas, para viajar en 1919 a los Estados Unidos, juntamente con Enrique Delfino y Tito Roccatagliata a fin de grabar varias series de discos para la Víctor, en Candem; unas, los tres, con un violín y un cello de refuerzo, como orquesta típica Select; otras, con Delfino en solo de piano; otras por él mismo —en solos de bandoneón— como el que registró sobre su tango Nueva York. Con Juan Carlos Cobián al piano, Tito Roccatagliata y Manlio Francia (violines), Alberto Rodríguez (segundo bandoneón) y Leopoldo Thompson (bajo) reestructuró, en 1921, ya de regreso, su sex-teto, con el que comenzó a grabar, siempre para Víctor. Poco después ingresaron Rizuti (piano), José Koller y Adolfo Muzzi (violines) y Humberto Constanzo (bajo), agregándose Manlio Francia (violín) y Pastor Trivelli (bandoneón), para la labor fonográfica y radiofónica, con Raúl Fresedo como baterista y Carmelo Mutarelli alternando en el contrabajo. Actuó en Mar del Plata y en Buenos Aires, en el Abdulla Club y en el Teatro Victoria, animando los bailes del estudiantado de Medicina, así como en las veladas de numerosas residencias de la aristocracia porteña. Su primer disco de director: 7 pelos y Snobismo (Víctor). En 1924, grabando con su orquesta en el estudio que dicho sello tenía en la calle Cerviño, le correspondió hacer las dos interpretaciones que llevó el primer disco que dicha empresa fabricó íntegramente en la Argentina, pasando en 1925 al elenco de Nacional Odeón, donde se inició, compartiendo créditos con Carlos Gardel en dos tangos vertidos al disco: Fea y Perdón viejita. En el mes de octubre de 1928 partió rumbo a París para actuar en los cabarets El Garrón, Lido y Ambassadeurs; dos años después tocó por segunda vez en Nueva York —entonces con su orquesta—, ciudad a la que volvería en una tercera instancia en 1934, presentándose en teatros y por la cadena de la NBC. A todo esto, había ya cambiado de sello grabador, incorporándose en 1930 a los discos Brunswick. En 1932 inauguró el cine Astor, con un concierto de tango a gran orquesta —con inclusión de instrumentinos, bronces, arpa, etc.— y en 1933 su orquesta apareció en dos películas del naciente cine sonoro: Tango, de Moglia Barth y Los Tres Berretines, de Susini y Guerrico. Desde mayo de 1934 hasta mediados de 1950, estuvo contratado invariablemente por la Víctor, empresa de la que se desvinculó a la sazón para ingresar a Columbia, volver durante algunos años a Odeón y continuar ligado a Columbia desde 1959 en adelante. Sociedad Radio Argentina, Cultura, Prieto, Stentor, Belgrano, Splendid y El Mundo, fueron las emisoras que, desde 1924, contaron con su concurso artístico, actuando durante largo tiempo en la boite Rendez Vous, de la que fue propietario. En diversas oportunidades se presentó en Montevideo y en el interior argentino. En 1946 hizo dos grabaciones especiales con el mexicano Pedro Vargas (La última noche y Vida mía) y en 1956, otras con el trompetista norteamericano Dizzi Gillespie (Preludio Nº 3, Adiós muchachos, Vida mía y Capricho de amor). Además de los tangos ya citados, compuso desde La ronda (rebautizado luego El espiante), y estrenados en 1913 por el quinteto de Augusto Berto, estos otros: Panchito, Oro y seda, Oscarcito, 7 pelos, El matecito, Desde que dije adiós, Meneguina, Muchachito de Montmartre, Lina, Arrabalero, Canto de amor, Cielito mío, Per-dón, viejita, Tango mío, Siempre es carnaval, Hablemos claramente, Rosarina linda, Una gota de rocío, Ronda de ases, Volverás (con César Vedani), Volverás (con Emilio Fresedo), Por qué, Si de mí te has olvidado. En 1968, en colaboración con Roberto Pansera y con letras de Roberto Lambertucci, compuso una interpretación tanguera de Los 10 mandamientos, que grabó con Daniel Riolobos. Fallecio el 18 de noviembre de 1984. Fuente Horacio Ferrer


In English
Fresedo, Osvaldo Nicolas. ( "The Pibe de la Paternal"). Music. Bandoneonist. Manager. Composer. Arregi.
1. Personality. Creator and figure front row, across fifty years, the flow of orchestral interpretation that relied primarily on the values melodic tango. Man of the generation of 1910, shared the gestation of that temperament execution with other artists from the same batch as Juan Carlos Cobián, Charles V. G. Flores, Enrique Delfino, Agesilao Ferrazano, Jose M. Rizzuti, several of whom later formed his orchestra. He also evolved this modality to his bandoneon in a position less cultivated, but by its neighbour and its tasteful qualities of sound and expression, to those of Maffia, Pollet and Petrucelli. The more remote traces of his unmistakable style orchestral then found in two sources of Phonographic 1917:-recordings as their own tango quintet of Ammonia-Vincent Loduca, in 1917, which incorporated and who gave their musical ideas. And the records of the tango orchestra Select-old Cholo, Oscarcito, taura-formed by his bandoneon, piano Delfino, Roccatagliata of the violin and occasionally as reinforcement, Herman Meyer of the cello and violin Alberto Infante. Already in this work and, naturally, in his own quartet in 1918 and its subsequent sextet, there are elements that make instrumental conception of the very foundation of their output: deep concern about the sound and orchestral concert; long and delicately nuanced passages linked with others in pianísimos stacati and moderate use of their own, they confided, preferably at the piano. Almita wound Sollozos, Elegant papirusa are interpretations endorse either representative of the period 1921-1925. Subsequently, his orchestra varied in some respects, according to the sensitivity dominant in every age: in some instances turned to the rapid implementation tempos, as in El espiante, or Cordobesita Firulete, the period 1933-1940, although, in most cases preferred means and slow times as Mañanitas in Montmartre (disk Odeon, 1926), The cachúa (disk Brunswick, 1931), Rain and I (Victor disc, 1946) or whole heart (disk Columbia, 1960). Gradually, without changing the conceptual pillars of his style-division rhythmic, accents, nuances-with their own writing or successively with the collaboration of the arrangers Sebastian Lombardo, Argentine Galvan, Horacio Salgán, Roberto Pansera and others, was enriching harmoniously, always attach great role in the rope, leading role on piano and a significance tímbrica exclusively to the bandoneon section, virtually regardless-of-alone or variations on this instrument. It included, along with stamps of traditional tango orchestra, harp, vibraphone and percussion accessories, especially redoblante with brushes and cymbals-to release them on piano a committed exclusively rhythmic. The most prominent pianists who have alternated under his leadership are Rizzuti, Scalise, Barbato, Marquez and CIC. While until 1932, various vocalists-Teofilo Ibanez, Ernesto Famá-sang in his orchestra since Robert Ray was the interpreter more fully identified with its output: Augusti, dead eyes, Aromas, are representative works of this highly refined combination renewing vocal and orchestra. Whole parade by then, strictly adhere to it, among others, Carlos Mayela (Marks); Ricardo Ruiz (Cuartito blue Concern); Carlos Roldan (Black Mary); Oscar Serpa (We were, Sister, rain and I); Osvaldo Cordes (For streets dead Cafetín Buenos Aires); Armando Garrido (From time Gardel); Hector Pacheco (Only bandoneon, The cup of oblivion); Carlos Barrios (crumbs); Hugo Marcel (It's best to forget); White Mooney (Julian, Arrabalero); Roberto Bayot (always two); Osvaldo Arana (Old Buenos Aires). Among the instrumental versions are also highlighted as essential expression of style, snobismo (1924), The cachila (1931), Butterfly (1943), My old clock (1950), Prelude No. 3 (1953), Goodbye Boys (1952) , Soledad (1960), heart Everything (1960). By temperament, his nature of fine and imaginative composer, reached more fully and gave almost all his work in the variety of tango vocalist: My Mother, Aromas, Sollozos, Volvo, If you have forgotten me, Pampero, Vida mine. Among its pages for orchestra: old Creole, My Traveling-old clock and they cut-and melodic The espiante, Pepper and De-academy among the most rhythmic.
2. Life. Born in Buenos Aires in Lavalle Street at 1600, May 5, 1897. With her mother, a piano teacher, he studied music theory. With Pedro Manuel Firpo Desret and learned the basics of the bandoneon. He started in public during 1912, integrating a youth terceto with his brother Emilio violin and guitar of Martin Barreto, first in street performances in coffee Pauline, Avda. St. Maarten next to Gaona and Parral. He appeared immediately in coffee Maldonado, with Antonio Basso (piano) and Enrique Modesto (violin) and the ABC of Cordoba (former Rivera) and Canning, completing that first fogueo in two local street Triumvirate: Venturita and Tontolín. He shared with another set after Jose Martinez, Rafael and his brother Emilio Rinaldi Fresedo also accompanying the brothers Raymundo and Sunday pétille animation for some evenings dancing in 1915. The following year, was presented, along with Jose Martinez and Francisco Canaro, in the Montmartre cabaret and, as already set out in groups Celestino Ferrer and Vincent Loduca. In Victor recordings, in which he participated with him, clearly specified on the label: "Two bandoneons: Loduca and Fresedo." In 1918, he organized his own first set, with Julio De Caro and Rafael Rinaldi (violins), Jose Maria Rizzuti (piano) and Hugo Baralis (bass), filed with the Casino Pigall. Desert temporarily from their own ranks, in 1919 to travel to the United States, together with Enrique Delfino and Tito Roccatagliata to record several sets of discs for Victor, Camden; about the three, with a violin and cello of reinforcement, as tango orchestra Select; other, with Delfino in a piano solo, others by himself-in-bandoneon solos like the one recorded on his tango New York. With Juan Carlos Cobián on piano, Tito Manlio Roccatagliata and France (violins), Alberto Rodriguez (second bandoneon) and Leopoldo Thompson (bass) restructured in 1921, and back, his sex-teto, which began to burn, always Victor. Shortly after entering Rizuti (piano), Joseph Koller and Adolfo Muzzi (violins) and Humberto Constanzo (bass), adding Manlio France (violin) and Shepherd Trivelli (bandoneon), for recording and radio work, with Raul Fresedo as drummer and Carmelo Mutarelli alternating in the double bass. He played in Mar del Plata and Buenos Aires, in Abdulla Club and the Victoria Theatre, encouraging dances of medical students, and in the evenings many residences of the aristocracy of Buenos Aires. His first record Director: 7 hairs and snobism (Victor). In 1924, recording with his orchestra in the study who had such a mark on the street Cerviño, accounting for doing two interpretations that led the first record company that manufactured entirely in Argentina, passing in 1925 the cast of National Odeon, where began sharing credits with Carlos Gardel in two tangos discharges to disk: Forgiveness and Fea viejita. In October 1928 he headed to Paris to act in the cabarets The Garrón, Lido and Ambassadeurs, two years after he played for the second time in New York-then with his orchestra, which would revert to the city in a third instance in 1934, appearing in theaters and on the chain of NBC. To all this, had already changed his record label, joining in 1930 to discs Brunswick. In 1932 the film opened Astor, with a concert of tango-large orchestra including instrumentinos, bronzes, harp, etc. .- in 1933 and his orchestra appeared in two films of the nascent talkies: Tango, Moglia Barth and The Three Berretines, Susini and Guerrico. From May 1934 until mid-1950, was hired by Victor invariably, the company that was split at the time to enter Columbia, for a few years back and continue to Odeon linked to Columbia from 1959 onwards. Argentina Radio Society, Culture, Prieto, Stentor, Belgrano, Splendid and El Mundo, were the stations that since 1924, had his art competition, acting for a long time at the boite Rendez Vous, which was owner. On several occasions was presented in Montevideo and in the interior of Argentina. In 1946 he made two special recordings with the Mexican Pedro Vargas (The last night and my life) and in 1956, with other American trumpeter Dizzi Gillespie (Prelude No. 3, Goodbye boys, my life and Capricho love). In addition to the tangos already cited, since he composed The round (later renamed The espiante), and premiered in 1913 by the quintet Augusto Berto, these others: Panchito, gold and silk, Oscarcito, 7 hairs, matecito, since I said goodbye , Meneguina, Muchachito Montmartre, Lina, Arrabalero, Singing of love, Cielito mine, Per-Don, viejita, Tango mine, is always carnival, speaking clearly, Rosarina linda, a drop of dew, Round aces, returned (with Cesar Vedani), Volvo (with Emilio Fresedo), why, if you have forgotten me. In 1968, in collaboration with Roberto Pansera and lyrics by Roberto Lambertucci, he composed an interpretation of tango The 10 Commandments, which he recorded with Daniel Riolobos. He died on November 18, 1984. Source Horacio Ferrer. Automatic

Hector Pacheco

Hector PachecoHector Pacheco


PACHECO, Héctor. (Nombre de familia: Antonio Lino Ingaramo). Cantor. Compositor. Nació en la provincia de Córdoba en 1918. Surgió en torno de 1940 como vocalista de Alberto Pugliese. Integró muchas orquestas: en 1944 la de Pedro Maffia, luego el sexteto de Aieta y Baliotti y el conjunto de Alfredo Attadía, con quien en 1952 registró algunas versiones en disco: Milonga para Gardel, entre ellas. Al desvincularse Armando Garrido del conjunto de Osvaldo Fresedo tomó su lugar. A lo largo de cuatro años hasta 1957, integró todas las presentaciones del autor de Sollozos, registrando sus versiones para los sellos Columbia y Odeón: La copa del olvido, Pero yo sé, Lo han visto con otra, Silbando, Cuando cuentes la historia de tu vida, Muñequita de París, Perdóname y otras. Posteriormente siguió su labor como solista acompañado por los conjuntos dirigidos y arreglados respectivamente, por Cayetano Cámara y por Carlos García. Actuó luego en TV, boites y ha grabado ocho L.P. Fue compositor del tango Y total para qué.Fallecio el 28 de Junio de 2003

In English
Pacheco, Hector. (Family name: Antonio Lino Ingaramo). Cantor. Composer.
Born in the province of Cordoba in 1918.
It emerged around 1940 as vocalist Alberto Pugliese. He joined many orchestras: in 1944 the Pedro Maffia, then the sextet of Aieta and Baliotti and all Attadía Alfredo, who in 1952 recorded some versions disk: Milonga para Gardel among them. At delinked Armando Garrido whole Osvaldo Fresedo took place. For over four years until 1957, joined all the presentations of the author of Sollozos, recording their versions for the labels Columbia and Odeon: The cup of oblivion, but I know, I have seen with another, Silbando, When tells the story of your life, Muñequita Paris, and other Forgive me. Subsequently continued his work as a soloist accompanied by the joint directed and arranged respectively by Cayetano and House by Carlos Garcia. He appeared later on TV, boites and has recorded eight L.P. He was composer of tango And qué.Fallecio total for the June 28, 2003. Automatic

martes, 16 de septiembre de 2008

Biografia de Gladys Knigh en español and in English

Gladys KnighGladys Knigh


Gladys KnighGladys Knigh


Gladys Knight, nació el 28 de mayo de 1944 en Atlanta, y es considerada por muchos como una de las mejores cantantes de soul.
Durante sus primeras décadas en la música formó Gladys Knight & The Pips junto a su hermano Merald Knight y dos de sus primos. Hicieron su primer top10 en 1961 con el tema "Every Beat of My Heart", el cual contenía una gran influencia del doo wop. Firmaron por "Fury" y por "Maxx" y lanzaron los singles "Letter Full of Tears" y "Giving Up", pero hasta que no ficharon por Motown en 1966 no les llegó su gran éxito. Influenciados por su tradición gospel y artistas soul cosecharon éxitos como "I Heard It Through the Grapevine", "If I were Your Woman", "It Should Have Been Me", "The End of Our Road" o "Friendship Train".
En 1973, Gladys Knight lanzó su mayor éxito en Motown, "Neither One of Us", y poco después abandonaron la discográfica para firmar con Buddah. En este nuevo sello se consolidaron lanzando tres de sus más famosos hits "Midnight Train to Georgia", "I've Got to Use My Imagination," y "Best Thing That Ever Happened to Me". Después de esta época Gladys se fue separando cada vez más del grupo y moviéndose hacia el easy listening y el quiet storm sin perder su esencia gospel, línea en la que hoy aún se mantiene. A mediados de los años 90 alcanzó mayor notoriedad con un dueto con Frank Sinatra. En 2005 editó "One voice", un disco de gospel en el que colabora The Saints Unified Voices y con el cual consiguió posicionarse en lo más alto de las listas del género. Un año después, en octubre de 2006, vuelve con un álbum en el que rinde honores al jazz más clásico con temas de Duke Ellington y Gershwin entre otros, titulado "Before me".
En 1989 interpretaría el tema central de la película Bond Licencia para matar (License to Kill), en una pieza que históricamente ha sido señalada como una mala copia de "Goldfinger" de Shirley Bassey, incluso por las trompetas que suenan en la introducción de License to Kill.Fuente Wikipedia

In English
Gladys Maria Knight, "The Empress of Soul, (born May 28, 1944) is a seven-time Grammy Award-winning American R&B/soul singer, actress, humanitarian and author. She is best known for the hits she recorded during the 1960s and 1970s, for both the Motown and Buddah Records labels, with her group Gladys Knight & the Pips, the most famous incarnation of which also included her brother Merald "Bubba" Knight and her cousins Edward Patten and William Guest.
Early life
Gladys Knight was born to Merald Woodlow Knight and Sarah Elizabeth Woods in Loachapoka, Alabama. She first achieved minor fame by winning Ted Mack's Original Amateur Hour TV show contest at the age of 7 in 1951. The following year, she, her brother Merald, sister Brenda, and cousins William and Elenor Guest formed a musical group called The Pips, (named after another cousin, James "Pip" Woods). By the end of the decade, the act had begun to tour, and had replaced Brenda Knight and Eleanor Guest with Gladys Knight's cousin Edward Patten and friend Langston George.
Knight discovered she was pregnant in 1960, and married her high school sweetheart James Newman. After a miscarriage, Knight returned to performing with the Pips. In 1961, Bobby Robinson produced the single "Every Beat of My Heart" for the group, which became a #1 R&B and #6 pop hit when released on Vee-Jay Records. In 1962, Langston George left the group, which at that time renamed itself Gladys Knight & the Pips and continued as a quartet.
In 1962, after scoring a second hit, "Letter Full of Tears", Knight became pregnant again, and gave birth to a son, Jimmy III, that year. She retired from the road to raise her child while The Pips toured on their own. After giving birth to a daughter, Kenya, in 1963, Knight was forced to return to recording and the Pips in order to support her family.
Gladys Knight & the Pips joined the Motown roster in 1966, and, although regarded as a second-string act, scored several hit singles, including "I Heard It Through the Grapevine," (also recorded by Marvin Gaye), "Friendship Train" (1969), "If I Were Your Woman" (1970), "I Don't Want To Do Wrong" (1971), the Grammy Award winning "Neither One of Us (Wants to Be the First to Say Goodbye)" (1972), and "Daddy Could Swear (I Declare)" (1973). In their early Motown career Gladys Knight and the Pips toured as the opening act for Diana Ross and The Supremes. Gladys Knight stated in her memoirs that Miss Ross kicked her off the tour because the audience's reception to Knight's soulful performance overshadowed her. Berry Gordy later told Gladys that she was giving his act a hard time.[3]
The act left Motown for a better deal with Buddah Records in 1973, and achieved full-fledged success that year with hits such as the Grammy-winning "Midnight Train to Georgia" (#1 on the pop and R&B chart), "I've Got to Use My Imagination," and "You're the Best Thing That Ever Happened to Me." In the summer of 1974, Knight and the Pips recorded the soundtrack to the successful film Claudine with producer Curtis Mayfield. The act was particularly successful in Europe, and especially the United Kingdom. However, the Buddah hits all followed a number of years after their success in the U.S.. For example "Midnight Train to Georgia" hit the UK pop charts Top 5 in the summer of 1976, a full three years after its success in the U.S..
During this period of greater recognition, Knight made her motion picture acting debut in the film Pipe Dreams, a romantic drama set in Alaska. The film failed at the box-office, but Knight did receive a Golden Globe Best New Actress nomination.
Knight and the Pips continued to have hits until the late 1970s, when they were forced to record separately due to legal issues, resulting in Knight's first solo LP recordings--Miss Gladys Knight (1978) on Buddah and Gladys Knight (1979) on Columbia Records. Having divorced James Newman II in 1973, Knight married Barry Hankerson (future uncle of R&B singer Aaliyah), then Detroit mayor Coleman Young's executive aide. Knight and Hankerson remained married for three years, during which time they had a son, Shanga Ali. Upon their divorce, Hankerson and Knight had a heated custody battle over Shanga Ali.
In the early 1980s, Johnny Mathis invited Gladys to record two duets – "When A Child Is Born" (previously a hit for Mathis) and "The Lord's Prayer".
Gladys Knight & the Pips' version of the song, from their 1967 album Everybody Needs Love.
Problems playing the files? See media help.
Signing with Columbia Records in 1980 and restored to its familiar quartet form, Gladys Knight & the Pips began releasing new material. The act enlisted former Motown producers Nickolas Ashford and Valerie Simpson for their first two LPs--About Love (1980) and Touch (1981). During this period, Knight kicked a gambling addiction to the game baccarat.
In 1987, Knight decided to pursue a solo career, and she and the Pips recorded their final LP together, All Our Love (1987), for MCA Records. Its lead single, "Love Overboard", was a successful hit and won a second Grammy for the act as well. After a successful 1988 tour, the Pips retired and Knight began her solo career. Gladys Knight & the Pips were inducted into the Georgia Music Hall of Fame[4] in 1989 and into the Rock and Roll Hall of Fame[5] in 1996.
While still with The Pips, Knight joined with Dionne Warwick, Stevie Wonder, and Elton John on the 1986 AIDS benefit single, "That's What Friends Are For" which won a Grammy for Best Pop Performance By A Duo Or Group With Vocal. In 1989, Gladys Knight recorded the title track for the James Bond movie Licence to Kill, a top 10 hit both in the UK, reaching #6, and Germany.
Knight's third solo LP, Good Woman, was released by MCA in 1991. It rose to #1 on the R&B album chart and featured the #2 R&B hit "Men". The album also featured "Superwoman", written by Babyface and featuring Dionne Warwick and Patti LaBelle. Knight and LaBelle would collaborate the same year on "I Don't Do Duets", a duet with Patti LaBelle from LaBelle's album Burnin'.
Her fourth solo LP, Just for You, went gold and was nominated for the 1995 Grammy Award for Best R&B Album. During this period, Knight was briefly married to motivational speaker Les Brown. It was also during this period that her eldest son, Jimmy III, died in his sleep at the age of 36.[6]
Now married to William McDowell, Knight joined The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints in 1997. She had occasionally teased LDS Church president, the late Gordon B. Hinckley, that his flock needs to inject some "pep" into their music.[7] Knight created and now directs the Mormon-themed choir Saints Unified Voices . SUV has released a Grammy Award-winning CD titled One Voice, and occasionally performs at the Mormon church firesides. In 2008, a duet between Knight and Johnny Mathis was released on Mathis' album A Night to Remember. Knight is ranked number eighteen on VH1 network's list of the 100 Greatest Women of Rock.
In the spring of 2008, Gladys appeared alongside Chaka Khan, Patti Labelle and Diana Ross at the 'Divas with Heart' concert in aid of cardiac research, at New York's Radio City Hall.
In 2008 Gladys, Jack Black, Robert Downey Jr. and Ben Stiller performed on American Idol to raise money for charity.
Knight guest-starred on several television series throughout the 1980s and 1990s ,with roles on Benson, The Jeffersons, A Different World, Living Single, The Jamie Foxx Show and New York Undercover. In 1985, she co-starred on the CBS sitcom Charlie and Co. with comedian Flip Wilson. It lasted for one season.
Knight owns a chain of chicken and waffles restaurants based in Atlanta. The Gladys Knight & Ron Winans' Chicken & Waffles currently have three locations - two in the Atlanta area and one in Largo, Maryland, near Washington, D.C., in The Boulevard at the Capital Centre.Fuente Wikipedia

lunes, 15 de septiembre de 2008

Argentino Ledesma

Argentino LedesmaArgentino Ledesma


LEDESMA, Argentino. Cantor. Nació en Santiago del Estero el 24 de junio de 1928.
Debutó en su ciudad natal, cantando en 1940 por la emisora LV 11 y presentándose luego en radios tucumanas. En junio de 1952 Negó a Buenos Aires donde fue probado por Julio De Caro y por Radio Belgrano. Fue sin embargo Héctor Várela quien requirió su concurso para reemplazar a Armando Laborde y formar pareja de vocalista con Rodolfo Lesica. Debutó con el mencionado director en el cabaret Chantecler, grabando además para los discos Pampa, varios tangos que fueron sucesos personales en la agrupación de Várela: Muchacha, Fumando espero y Fueron tres años, entre otros. Se desempeñó también —aunque transitoriamente— en la orquesta de Carlos Di Sarli registrando con la misma algunas finas realizaciones: De qué podemos hablar, Fumando espero —nuevamente— y Mí novia provinciana —en el sello Víctor—. A partir de agosto de 1957 actuó como figura independiente confiando sucesivamente la dirección de su acompañamiento a Jorge Dragone y a Mario Demarco. Ha recibido "discos de oro" en varios países del Pacífico. En 1960 hizo una larga gira por Europa y participó en el Primer Festival de la Canción Argentina en Italia, y cantó en París, en un club nocturno de la Place Pigall. Pebeta ¡inda, yo te quiero; Cafetín de Buenos Aires y De qué podemos hablar, se cuentan en distintas instancias de su carrera entre sus trabajos más repre-sentativos y calificados entre más de 300 canciones grabadas. Incursionó como periodista con notas y reportajes para diferentes medios de Iberoamérica. Es autor de Sin un adiós (con Mario Demarco) y Viajero sin amor (con Alfredo Attadía. Fuente Horacio Ferrer

Nombre completo: Corazón Argentino Ledesma - Cantor(24 de junio de 1928 - 6 de agosto de 2004)
En el año 1947, "El morocho" de nuestra fascinante historia, tal vez influenciado por su tíos que eran militares, viajó a Tucumán (pequeña provincia del noroeste argentino) para rendir exámen en el Colegio Militar de la Nación, donde no fue aprobado por sufrir una enfermedad congénita: daltonismo. No fue un episodio desagradable para el muchacho, ya que por ese motivo el destino quiso que se aquerenciara definitivamente con la música de Buenos Aires. Un grupo de amigos tucumanos consiguió que Argentino diera una prueba en Radio Aconcagua. Los directivos de la emisora lo escucharon y le hicieron firmar un importante contrato por una suma que el muchacho ni se imaginaba. Cuando el director artístico le preguntó con qué nombre se iba a presentar, le contestó que le gustaba Raúl Ledesma, que era el nombre de uno de sus tíos. El ejecutivo manifestó que no podía ser porque ya había un cantor con ese nombre y que, justamente en esos días viajaba a Tucumán con la orquesta que dirigía Tito Martín, "El D'Arienzo Chico del Tango". Al enterarse que el verdadero nombre era Argentino le dijo: «¡Eso es!... ¡Argentino Ledesma!, con ese nombre va a triunfar en todas partes». En la radio cantaba de lunes a viernes acompañado por un conjunto de guitarras integrado por Menéndez, Navarro y Bernal, y los sábados lo hacía en clubes, entidades sociales y de fomento con diferentes orquestas típicas tucumanas. Simultáneamente a sus presentaciones artísticas, Ledesma comenzó a practicar otra de sus grandes pasiones: el fútbol. Los que lo vieron jugar dicen que a la pelota la "gastaba", no por nada llegó a integrar la primera división del Club Atlético Tucumán, con el número diez. Pero el tango y el fútbol le resultaron dos actividades incompatibles, ya que jugaba los domingos y los sábados por la noche cantaba hasta altas horas de la madrugada. No se podían conciliar ambas actividades y se quedó con el tango. Una noche de 1947, Argentino concurrió con unos amigos a un baile que amenizaba una orquesta llegada de Buenos Aires que dirigía Alberto D'Angelo. En un momento del baile con la anuencia del maestro que no lo conocía, subió al palco y cantó tres tangos: "Mi noche triste", "Siga el corso" y "Y volvemos a querernos". D'Angelo quedó impactado por la voz y propuso llevárselo a Buenos Aires. El cantor no aceptó, estaba muy cómodo en la radio aunque ganaba poco dinero en relación a su éxito. Al tiempo se integró a la orquesta de Joaquín Signorelli y una vez vencido su contrato con la radio volvió a su provincia natal, Santiago del Estero (centro norte del país). Allí trabajó de perito mercantil en la Dirección de Rentas Provincial y en Radio Del Norte, alternando con las orquestas santiagueñas de Luis Napoleón y de los hermanos Paz en bailes de clubes. A comienzos de la década del cincuenta, se anota en un concurso para cubrir una plaza de tenedor de libros de un importante establecimiento comercial de la Capital, lo gana y viaja a Buenos Aires. Al segundo día de su arribo decide concurrir a "La querencia", el famoso local de Avenida de Mayo 870 donde se encuentra con unos amigos que le proponen hacer una prueba con la orquesta de Julio De Caro. Pocos minutos después ya estaban en el cabaret "Empire" de la calle Corrientes y canta dos tangos que dejaron muy conforme al maestro, quien le dijo que tenía que esperar tres meses hasta que le venciera el contrato al vocalista que tenía, Roberto Medina. Pero Ledesma no esperó y a la mañana siguiente, siguiendo el consejo de sus amigos se va a probar a Radio Belgrano ante el director artístico de la emisora, Jaime Más. Lo contratan por doce meses y el locutor que lo presenta es el legendario Guillermo Brizuela Méndez, quien asombrado por la calidad del muchacho, lo presenta al maestro Héctor Varela que andaba buscando reemplazante por la ida de Armando Laborde. De la noche a la mañana, Argentino Ledesma ingresa a la orquesta de moda compartiendo el rubro con Rodolfo Lesica, que en poco tiempo se convertirían en la pareja de cantores más populares de la década del 50. El debut se produjo en el cabaret Chantecler. La noche del 24 de junio de 1952, gracias a una oferta nada despreciable, la orquesta comenzó a actuar en el mitológico Marabú, de la calle Maipú 365. Su primera grabación con Varela fue el 21 de agosto con el tango "Novia provinciana", para el sello Pampa. Transcurren casi cuatro años y en febrero de 1956 deja la orquesta y se va con Carlos Di Sarli para actuar en Radio El Mundo y en el cabaret Marabú. También animaron los grandes bailes de carnaval del Club San Lorenzo de fútbol y grabaron para RCA-Victor. La permanencia de Ledesma con Di Sarli duró poco más de tres meses. Ese breve tiempo se debió a que los directivos del sello Columbia, a la que pertenecía Héctor Varela, empezaron a tentarlo para ver la posibilidad del retorno a esa agrupación. ¿Pero cómo iba a dejar nada menos que a Di Sarli, sobre todo cuando recién empezaba? ¿Y el futuro? Si bien había comenzado con Varela, se había consagrado con Di Sarli. Pero la empresa insistió. Le hicieron ofertas fabulosas, sumas importantes de dinero, otras condiciones para volver con su anterior director. Era como el pase de un jugador de fútbol cuando está en la gloria. Y al final volvió. Di Sarli no podía entender esa decisión: no concebía que un cantor lo pudiera dejar. Al final lo comprendió, le deseó suerte y se hicieron muy amigos. Al promediar el año 1956, Argentino Ledesma en la orquesta de Héctor Varela obtuvo resonantes éxitos con "Fueron tres años", "Muchacha", "Fosforerita" y sobre todo con "Qué tarde has venido". También con la milonga "Silueta porteña", que debía cantar con Lesica y lo tuvo que hacer sólo porque Rodolfo no pudo concurrir a la sala de grabación. De todos modos, el dueto Ledesma Lesica dejó muy buenas versiones grabadas de los valses "Gota de lluvia" y "Rosa mía" y la milonga "Tentadora". El éxito acompañaba a la orquesta y a sus cantores. Actuaban en bailes, locales nocturnos y realizaron un espectacular ciclo por Radio El Mundo en el tradicional programa "Glostora Tango Club".
El año 1957 lo sorprendió a Ledesma en el mejor momento de su carrera como cantor de orquesta, hasta que los directores del sello Odeón le propusieron grabar como solista. Las condiciones eran óptimas, pero Argentino no se decidía. El rumor de que se iba no tardó en ganar la calle. Varios directores quisieron aprovechar la coyuntura para llevarlo a sus orquestas. Miguel Caló fue personalmente a su casa y le dejó un cheque por cien mil pesos. ¡Una fortuna! Antes de tomar una decisión definitiva lo consulta a Edmundo Rivero. El gran intérprete le dijo : «Váyase de la orquesta pero asesórese bien porque usted es muy joven.» Y le recomendó al poeta y representante Mario Battistella , un hombre muy conocedor del medio. Finalmente culmina su ciclo con Varela y comienza su nueva etapa como solista. Anima numerosos bailes y, al poco tiempo su "cachet" es el mismo que el de Juan D'Arienzo con toda la orquesta y los cantores incluídos. Es acompañado por la formación del pianista Jorge Dragone y actúa en Radio Belgrano en un programa propio, auspiciado por el jabón "Palmolive". Hace una gira por todo el país y el 16 de junio de 1957 grabó su primer disco como solista para Odeón. Actúa en el Teatro Cómico de la calle Corrientes junto a Tito Lusiardo y Fidel Pintos entre otros. Es convocado para cantar e interpretar un papel en la película "El asalto", con Alberto de Mendoza, Egle Martin y Tato Bores, donde canta "Dame mi libertad", "Cafetín de Buenos Aires" y la milonga "El asalto". En el año 1964, el maestro Francisco Canaro grabó doce tomas que servirían de acompañamiento orquestal para el cantor chileno Lucho Gatica. Todas eran obras compuestas por Carlos Gardel. Como por razones de trabajo Gatica no lo pudo hacer, la compañía Odeón llamó a Argentino Ledesma para que las cantara. De los doce temas pudo grabar seis debido al fallecimiento de Canaro. La cinta grabada fue a parar al archivo y bastante tiempo después, la empresa volvió a llamar al cantor para terminar los otros seis, en esta oportunidad con la dirección del maestro Carlos García. Cuando se terminó de grabar se cotejaron las versiones de 1964 y las de 1973. Habían pasado casi diez años y la voz era la misma. No había perdido ni la voz, ni el color, ni el timbre. Ese disco resultó un suceso en América, parte de Europa, Japón y Australia. Hoy está editado en disco compacto. Fue uno de los cantores más requeridos por la televisión. Su figura ha sido vista en los más importantes programas: "Siete notas para el tango", "Tango y punto", "Amistangos", "El tango del millón", "Yo te canto Buenos Aires", "Sábados Circulares", "Grandes valores del Tango", "Sábados de la Bondad" y muchos otros. En 1980 grabó un par de tangos como invitado, en la orquesta de Osvaldo Fresedo y sus últimos registros los realizó con el acompañamiento de Roberto Pansera. Es autor de la milonga "El asalto" y de los tangos "Sin un adiós" con música de Mario Demarco y "Hacete amigo de la vida" con música de Marsilio Robles. En una palabra, Argentino fue, es y será un verdadero grande del tango. Un hombre que gestó una carrera alucinante merced a su profunda creatividad. Fuente Jorge Palacio(Faruk) de Todotango.


In English
Ledesma, Argentina. Cantor. Born in Santiago del Estero on June 24, 1928.
He made his debut in his hometown, singing in 1940 by issuing LV 11 and then appeared in tucumanas radios. In June 1952 refused to Buenos Aires where he was tested by Julio De Caro and on Radio Belgrano. It was however Hector Varela, who called their contest to replace Armando Laborde and training partner vocalist with Rodolfo Lesica. He made his debut with the director mentioned in the cabaret Chantecler, in addition to recording discs Pampa, several tangos that were personal events in the grouping of Varela: Girl, and I hope Fumando were three years, among others. He served also-albeit temporarily-in the orchestra Carlos Di Sarli registering the same with some fine achievements: From what we can talk, smoke-again-I hope my girlfriend and provincial-in-Victor. From August 1957 acted as an independent figure to rely on the leadership of its accompanying Dragone and Jorge Mario Demarco. He has received "Golden Records" in several Pacific countries. In 1960 he made a lengthy tour of Europe and participated in the First Festival of Song Argentina in Italy, and sang in Paris in a nightclub from the Place Pigalle. Pebeta inda, I love you; Cafetín of Buenos Aires and that they could speak, are at different levels of his career between their jobs more representative and qualified among more than 300 songs recorded. Incursion as a journalist with notes and reports for different modes of Latin America. He is the author of Without a goodbye (with Mario Demarco) and Traveller without love (with Alfredo Attadía. Fuente Horacio Ferrer

Full Name: Heart Argentino Ledesma - Singer (June 24, 1928 - August 6, 2004)
In 1947, "morocho" of our fascinating history, perhaps influenced by his uncles who were soldiers, traveled to Tucuman (small province in northwest Argentina) to pay exam in the Military College of the Nation, which was not approved by suffer a congenital disease: color blindness. There was an unpleasant episode for the boy, and that is why the fate aquerenciara definitely wanted to be with the music of Buenos Aires. A group of friends who got tucumanos Argentine give evidence on Radio Aconcagua. Managers of the station heard him and made him sign a major contract by an amount that the boy or imagined. When the artistic director asked him what name was to be submitted, he replied that he liked Raul Ledesma, which was the name of one of his uncles. The executive said that it could not be because there was already a singer with that name and that, precisely in those days traveled to Tucuman with the orchestra led by Titus Martin, "D'Arienzo Chico del Tango". On hearing that the Argentine real name was told: 'That's right! ... Argentine Ledesma! With that name is going to succeed everywhere. " In the radio sang Monday through Friday accompanied by a guitar composed of Menendez, Navarro and Bernal, and Saturday he did in clubs, social organizations and building with various orchestras typical tucumanas. Simultaneously with its artistic presentations, Ledesma began practicing another of his great passions: soccer. Those who saw him play say that the ball "spent", not because nothing came to integrate the first division club athletes Tucuman, with the number ten. But the tango and football him were two activities incompatible, and playing on Sunday and Saturday nights singing until late in the morning. There could reconcile the two activities and stayed with the tango. One evening in 1947, the Argentine went with some friends to a dance that brightened an orchestra arrival in Buenos Aires led by Alberto D'Angelo. In a moment of dancing with the consent of the teacher not know him, ascended the stage and sang three tangos: "My sad night", "Follow the Corsican" and "And again querernos." D'Angelo was impacted by the proposed voice and bring to Buenos Aires. The singer did not accept, I was very comfortable on the radio but earned little money in relation to its success. While the orchestra joined by Joaquin Signorelli and once his contract expired with the radio returned to his home province, Santiago del Estero (center north of the country). There he worked as trade expert at the Directorate of Revenue Provincial Radio and Del Norte, alternating with orchestras santiagueño of Louis Napoleon and the brothers in dance clubs Peace. Early in the fifties, is entered in a contest to fill a square book-keeper of a major commercial establishment of the Capital, the wins and travels to Buenos Aires. On the second day of his arrival decided to attend "querencia", the famous local Avenida de Mayo 870 where it meets some friends that you propose to do a test with the orchestra Julio De Caro. A few minutes later were already in the cabaret "Empire" on Corrientes Street and sings two tangos that left very under the teacher, who told him he had to wait three months until expiration of the contract to him that he had vocalist, Roberto Medina. But Ledesma did not wait and the next morning, on the advice of their friends are going to try to Radio Belgrano with the artistic director of the station, Jaime More. The contract for twelve months and the announcer who introduced him is the legendary Guillermo Brizuela Mendez, who amazed by the quality of the boy, introduced him to maestro Hector Varela I was looking for replacement by the way Armando Laborde. From overnight, Argentine Ledesma joined the orchestra sharing fashion item with Rodolfo Lesica, in a short time would become the couple's most popular singers of the decade of 50. The debut took place at the cabaret Chantecler. On the night of June 24, 1952, thanks to an offer by no means negligible, the orchestra began to play at the mythological Marabú, street Maipú 365. His first recording with Varela was on August 21 with the tango "provincial Bride", for the Pampa label. Nearly four years and in February 1956 left the orchestra and is going with Carlos Di Sarli to act on Radio El Mundo and at the cabaret Marabú. He also encouraged the big carnival dance club San Lorenzo soccer and recorded for RCA-Victor. The permanence of Ledesma with Di Sarli lasted just over three months. That short time was because the directors of Columbia, which belonged Hector Varela, a tent began to see the possibility of returning to that group. But how would leave nothing less than to Di Sarli, especially when newly started? And the future? While he had begun with Varela, was enshrined with Di Sarli. But the company insisted. He made offers fabulous, large sums of money, other conditions to return to its previous director. It was like the passing of a football player when he is in glory. And at the end again. Di Sarli could not understand that decision: not conceived as a singer who could leave. At the end you got it, wished him luck and became very friendly. By averaging the year 1956, Argentine Ledesma in the orchestra Hector Varela won resounding successes with "There were three years", "Girl," "Fosforerita" and especially "What has come late." Also with the milonga "Silhouette Buenos Aires," which was sung with Lesica and he had to do only because Rodolfo could not attend the recording room. Anyway, the duet Ledesma Lesica made very good taped versions of waltzes "Drop Rain" and "Rosa mine" and the milonga "tempting". The success came with the orchestra and its singers. Acting in balls, clubs and made a spectacular cycle on Radio El Mundo in the traditional program "Glostora Tango Club".
The year 1957 is surprised Ledesma in the best moment of his career as a singer orchestra, until the directors of the Odeon he suggested recording as a soloist. The conditions were optimum, but the Argentine was not decided. The rumor that would soon win the street. Several directors wanted to take this juncture to bring their orchestras. Miguel Calo was personally to his house and left him a check for one hundred thousand pesos. A fortune! Before taking a final decision as consulting Edmundo Rivero. The great interpreter told him: "Go get advice but the orchestra either because you are very young." And he advised the poet and representative Mario Battistella, a man very familiar environment. Finally completes its cycle with Varela and begins its new stage as soloist. Encourages many balls and, soon after its "cachet" is the same as that of John D'Arienzo with the entire orchestra and the singers included. It is accompanied by the formation of pianist George Dragone and acts on Radio Belgrano itself in a program sponsored by the soap "Palmolive." He toured throughout the country and the June 16, 1957 he recorded his first album as a soloist for Odeon. It acts on the Comedy Theatre on Corrientes Street next to Tito Lusiardo and Fidel Pintos among others. It was convened to sing and interpret a role in the movie "The assault", with Alberto de Mendoza, Egle Martin and Tato Bores, where he sings "Give me my freedom", "Cafetín of Buenos Aires" and the milonga "assault". In 1964, the master Francisco Canaro recorded twelve shots that serve as the orchestral accompaniment for the Chilean singer Lucho Gatica. All works were composed by Carlos Gardel. As for work Gatica could not do so, the company Odeon called for the Argentine Ledesma sing. Of the twelve subjects could burn because of the death of six Canaro. The tape was to stop the file and long afterwards, the company again called the singer to finish the other six, this time with the direction of the master Carlos Garcia. When finished recording was collated versions 1964 and 1973. They had spent nearly ten years and was the same voice. He had not lost neither the voice nor the color, or timbre. That record was an incident in americas, part of Europe, Japan and Australia. Today is released on compact disc. He was one of the singers most required by television. His figure has been seen in the most important programs: "Seven notes for the tango," "Tango and point", "Amistangos," "Tango Million", "I'm singing Buenos Aires," "Saturday Circulars," " Large values of Tango, "" Saturday of Kindness "and many others. In 1980 he recorded a couple of tangos as a guest in the orchestra by Osvaldo Fresedo their past records and those performed with the accompaniment of Roberto Pansera. He is the author of the milonga "assault" and the tangos "Without a goodbye" with music by Mario Demarco and "Hacete friend of life" with music by Marsilio Robles. In a word, Argentino was, is and will be a real big tango. A man who gestó a career hallucinating through its profound creativity. Source Jorge Palacio (Faruk) Todotango. Automatic

domingo, 14 de septiembre de 2008

Fulvio Salamanca

Fulvio SalamancaFulvio Salamanca


SALAMANCA, Fulvio.. Autor. Músico. Pianista. Arreglador. Director. Nació en la localidad de J. B. Molina, en la provincia de Santa Fe en 1921. Vivió su niñez en Las Varillas, provincia de Córdoba. Desde 1927 estudió piano perfeccionándose luego con Antonio Santamarina. Tocó en una orquesta juvenil y en 1941 Juan D'Arienzo lo incorporó a su conjunto, del cual fue pianista y arreglador hasta 1956, grabando invariablemente para el sello Victor. En junio de 1957 presentó su propia agrupación, cultivando un estilo muy personal y perfectamente di-ferenciado de aquélla que integró durante tantos años. Sus interpretaciones se han caracterizado por una peculiar marcación rítmica sincopada y por el empleo agudo y sobreagudo de las cuerdas. Entre sus vocalistas, Armando Guerrico y Luis Correa fueron los de más larga permanencia. Grabó para los sellos Odeón y Music-Hall, destacándose como representativas entre otras, sus versiones de los tangos Pelele, La rayueia, El taita. A partir de 1968 actuó y grabó discos con su trío en discos Music-Hall. En 1975 tocó con su orquesta en Ja-pón. Sus tangos: Matraca —entre los instrumentales— y Ay, mimosa, Toma estas monedas, Desde aquella noche, Aquí he venido a cantar, Carancho, entre los cantables. Fuente Horacio Ferrer


Biografia II
Pianista, director, arreglador y compositor(19 de agosto de 1921 - 25 de mayo de 1999)
No hace mucho tiempo, a mediados del año 2000, fui a almorzar con mi amigo Oscar Himschoot a un restaurante de Montevideo y Sarmiento y nos encontramos con el maestro Carlos García. Lo invitamos a nuestra mesa, charlamos de todo un poco y, en un momento, se me ocurrió preguntarle quien era para él el mejor pianista del tango. Con su habitual caballerosidad hizo un recorrido de los más grandes ejecutores del instrumento y así fueron surgiendo los nombres de Carlos Di Sarli, Osmar Maderna, Rodolfo Biagi, Luis Riccardi, Orlando Goñi, Horacio Salgán y muchos más. El hombre no se definía en particular por ninguno y describía sus diferentes características y estilos destacando las virtudes de cada uno de ellos. La cosa parecía que no iba a dilucidarse y la conversación se trasladó a otras cuestiones. Cuando terminamos de comer y ya nos estabamos despidiendo, me tomó del hombro y con voz cómplice me confesó: «Tiene idea que monumental pianista fue Salamanca que tanto tiempo tuvo que lidiar con D'Arienzo. Sabe lo difícil que debía ser y además, hacerlo tan bien.» Ahí estaba su respuesta. Sin duda, Fulvio Salamanca fue uno de los más grandes intérpretes de ese instrumento, pero además fue un excelente director y arreglador que nos dejó registros inolvidables. Según Horacio Ferrer: «Sus interpretaciones se han caracterizado por una peculiar marcación rítmica sincopada y por el empleo agudo y sobreagudo de las cuerdas». Lo cierto es que se destacó por su técnica y virtuosismo, capaz de seguir el desenfreno rítmico de D'Arienzo y ponerle belleza. Cuando tuvo su propia formación impone su gran personalidad y, sin perder su estética milonguera, exhibe una armonía y un modelo de orquestación que realzaban la musicalidad de los temas, con vigor, pero sin falsas estridencias.
Nació en la provincia de Santa Fe, en la localidad de Juan B. Molina y siendo muy niño su familia se traslada a Las Varillas, provincia de Córdoba. A los seis años comienza sus estudios musicales y a los doce se recibe de maestro de piano. En 1935 forma su primer orquesta con jóvenes de la zona y a la que ponen el nombre de Orquesta Mickey. Con la misma recorren toda la provincia tocando tangos, valses, milongas y otros ritmos de moda.
En 1938 la orquesta de Juan D'Arienzo debuta en San Francisco, ciudad cordobesa muy cercana al límite con Santa Fe, y los muchachos de Las Varillas se trasladan para verlo. La velada fue un fracaso por la poca asistencia de público, pero tuvieron la oportunidad de conocer a algunos de los integrantes de la más importante orquesta del momento y escuchar al famoso Rey del Compás.
Fue recién al año siguiente que D'Arienzo conoce y escucha a Fulvio. Efectivamente, a raíz de una gira que incluía Las Varillas, alguien le habló del joven pianista. Gratamente impresionado con el muchacho el maestro lo invita a viajar a Buenos Aires, para probarlo. El hecho ocurre en marzo de 1940 y el resultado fue exitoso. Así da comienzo una relación que duraría diecisiete años.
En esa época D'Arienzo estaba formando una nueva orquesta y el encargado de buscar los músicos era su primer bandoneón y arreglador, el maestro Héctor Varela. Finalmente la orquesta quedó integrada entre otros por los bandoneones de Varela, Jorge Ceriotti y Alberto San Miguel, Salamanca en el piano, el gran violinista Cayetano Puglisi, junto a Jaime Ferrer y Blas Pensato, el contrabajista Olindo Sinibaldi y las voces de Alberto Reynal y Carlos Casares, a quien luego sucedería Héctor Mauré.
Durante su permanencia en la orquesta grabó 380 temas. El primero fue "Entre dos fuegos" de López Buchardo, el 12 de abril de 1940; el último "Sin barco y sin amor" de Erma Suárez y Enrique Lary, el 13 de marzo de 1957.
De firmes convicciones ideológicas afines al Partido Comunista, comenzó a tener algunos problemas y en más de una oportunidad, el hombre terminaba en el calabozo. Nos contaba Armando Laborde que el día que se iba a probar con D'Arienzo, éste lo dejó plantado porque había ido a sacar a Fulvio de la comisaría.
Sin duda su ciclo con D'Arienzo fue fundamental en su carrera, no sólo por su participación en una orquesta tan popular y exitosa, también por el fogueo y la experiencia adquirida al lado del maestro.
En los primeros meses de 1957 se propone conformar su propia orquesta con la ayuda del bandoneonista Eduardo Corti. Debuta en Radio Splendid en el mes de junio con una fila de bandoneones integrada por Corti, Luis Magliolo, Adolfo Gómez y Julio Esbrez. La gran sorpresa es la presencia del gran violinista Elvino Vardaro, secundado por Aquiles Aguilar, Lázaro Becker, Jorge González y Edmundo Baya. El contabajo estaba a cargo de Ítalo Bessa y sus dos primeros cantores fueron Jorge Garré y Andrés Peyró. Pocos días antes ya había hecho su primer registro discográfico para el sello Odeón con dos temas clásicos "Chiqué" de Ricardo Luis Brignolo y "Alma en pena" de Anselmo Aieta.
En el transcurso del año se fueron renovando algunos músicos y se produce la desvinculación del cantor Andrés Peyró, quien es reemplazado por el que resultaría la voz emblemática de la orquesta, Armando Guerrico. Son muy buenas sus versiones de los tangos "Flor del valle" de Barbieri y Garrós y "Recuerdo" de Pugliese y Moreno, este último en dúo con Luis Correa.
Trabaja en Montevideo y en 1961 realiza una gira por el interior de Uruguay y Chile.
Son frecuentes sus problemas con los gobiernos de turno y se le prohibió que actuara en la radio y la televisión argentina.
A fines del 60 arma un trío con el bandoneonista Julio Esbrez y el bajista Alberto Celenza primero y Ángel Alegre, después.
En 1966 y después en 1968 hace en Buenos Aires dos discos que fueron encargados por Japón y editados por King Records, que contenían tangos europeos, el primero, y motivos folklóricos nipones en tiempo de tango, el segundo.
En 1975 hace una importante gira por Japón que dura casi tres meses, actuando en las más importantes ciudades y donde grabó 24 temas para el sello Victor Japón.
Actuación televisiva, gira Japón 1975
Finalmente, 1987 lo encuentra formando un sexteto donde a veces era invitado a participar el bandoneonista Carlos Niesi y con el que graba su último larga duración para el sello Almalí.
Su discografía no es muy extensa: con el sello Odeón hace 36 registros entre 1957 y 1963; con Philips 11 en el año 1961. Luego graba 60 temas para Music Hall (1964-1969). El primer disco de los cuatro larga duración que hizo en este sello, tiene una excelente versión de "Maipo" de Eduardo Arolas. A esta reseña hay que sumar las 48 grabaciones antes mencionadas para sellos japoneses y las diez últimas que hizo para Almalí. Todo esto da un total de 165 registros.
Por su orquesta desfilaron músicos brillantes como los bandoneones de Osvaldo Rizzo, Osvaldo Piro, Oscar Bassil; los violines de José Carli, Fernando Suárez Paz, Simón Bajourt, Alberto Besprovan, Leo Lipesker y los contrabajos de Rafael del Bagno y Mario Monteleone entre otros.
Además de los ya nombrados Jorge Garré, Andrés Peyró y Armando Guerrico, pasaron por su orquesta los cantores: Julio Rodolfo, Mario Luna, Luis Roca, Luis Correa, Alberto Hidalgo y Carlos Nogués.
Dentro de su irregular obra como compositor se destacan los tangos "Tomá estas monedas" que hiciera en colaboración con D'Arienzo y lleva letra de Carlos Bahr; "Matraca", "Viento sur" y "Muñeco saltarín", los tres instrumentales; "Amarga sospecha", también con Bahr y el muy comercial "Se-pe-ño-po-ri-pi-ta-pa", paradójicamente su mayor éxito y el de menor calidad, también con la fórmula D'Arienzo-Bahr. Además le pertenecen la milonga "Ana María" con letra de Nolo López y el vals "Eterna" dedicado a su esposa, con versos de Carlos Bahr.
Fue un gran músico y un buen hombre, que nunca renegó de sus ideales tanto en la política como en el arte. No comprendió el fenómeno de masas que significó el peronismo, pero nunca traicionó los valores nacionales ni las justas reivindicaciones de su pueblo.Fuente Ricardo Garcia Blaya de Todotango


In English(automatic)
Salamanca, Fulvio .. Author. Music. Pianist. Settlement. Manager. Born in the town of J. B. Molina, in the province of Santa Fe in 1921. He lived his childhood in Las Varillas, province of Cordoba. Since 1927 he studied piano with Antonio Santamarina then refined. He played in a youth orchestra in 1941 and Juan D'Arienzo joined as a whole, which was pianist and arranger until 1956, consistently recording for the Victor. In June 1957 introduced his own group, cultivating a very personal style and perfectly difference of those who joined for so many years. His interpretations have been marked by a peculiar marking rhythmic syncopation and employment and acute sobreagudo of the strings. Among its vocalists, and Luis Armando Guerrico Correa were the longest stay. He recorded for the Odeon and Music-Hall, standing out as representing among others, their versions of the tangos Pelele, rayueia, taita. From 1968 he appeared and recorded with his trio discs in disc-Music Hall. In 1975 he played with his orchestra at Ja-pon. His tangos: Matraca-between instrumentals and-Ay, mimosa, takes these coins, since that night, I came here to sing, caranchos between vocalist. Source Horacio Ferrer

Biografia II

Pianist, director, arranger and composer (August 19, 1921 - May 25, 1999)
Not long ago, in mid-2000, I went to lunch with my friend Oscar Himschoot at a restaurant in Montevideo and Sarmiento and we find maestro Carlos Garcia. We invite you to our table, chatted a little bit of everything and, at one point, it occurred to me to ask him who was the best pianist of tango. With his usual chivalry made a tour of the greatest performers of the instrument and thus came the names of Carlos Di Sarli, Osmar Maderna, Rodolfo Biagi, Luis Riccardi, Orlando Goñi, Horacio Salgán and many more. The man was not defined in particular none, describing their different styles and features highlighting the virtues of each. The thing seemed that it would not clarified and the conversation moved to other issues. When we finish eating and already we were laying off, I took the shoulder and I confessed accomplice voice: "Have idea that monumental Salamanca pianist was that so long had to contend with D'Arienzo. He knows how difficult it should be and also make it as well. 'That was his answer. Undoubtedly, Fulvio Salamanca was one of the greatest interpreters of that instrument, but also was an excellent leader and arranger who left us unforgettable records. According Horacio Ferrer: "His interpretations have been marked by a peculiar marking rhythmic syncopation and employment and acute sobreagudo of the strings". The truth is that stood out for his technique and virtuosity, able to follow the rhythmic wildness D'Arienzo and put beauty. Where had their own training and imposes his great personality, without losing its aesthetic milonguera, displays a model of harmony and orchestration that enhances the musicality of the items, with force, but without false estridencias.
Born in the province of Santa Fe, in the town of Juan B. Molina and her child being very family moved to Las Varillas, province of Cordoba. In the six years began his musical studies and twelve received from a piano teacher. In 1935 he formed his first orchestra with young people in the area and putting the name of Mickey Orchestra. With the same travel throughout the province playing tangos, waltzes, milongas and other rhythms of fashion.
In 1938 the orchestra Juan D'Arienzo debuts in San Francisco, Cordoba city very close to border with Santa Fe, and the boys of Las Varillas moved to see it. The evening was a failure by the lack of public assistance, but had a chance to meet some members of the orchestra's most important moment and listen to the famous King of Compass.
It was only the following year that D'Arienzo knows and listens to Fulvio. Indeed, following a tour which included Las Varillas, someone spoke of the young pianist. Impressed with the boy's teacher invited him to travel to Buenos Aires to prove it. The fact happens in March 1940 and the result was successful. Thus begins a relationship that would last seventeen years.
At that time D'Arienzo was forming a new orchestra and the search for musicians was his first bandoneon and arranger, teacher Hector Varela. Finally the orchestra was composed among others by bandoneons Varela, Jorge Alberto Ceriotti and San Miguel, Salamanca on piano, the great violinist Cayetano Puglisi, along with Jaime Ferrer and Blas Pensato, the bass player Olindo Sinibaldi and the voices of Albert and Reynal Carlos Casares, who then happen Hector Mauré.
During his stay in the orchestra recorded 380 items. The first was "between two fires" Lopez Buchardo, April 12, 1940, the last "Without boat and without love" Erma and Enrique Suarez Lary, March 13, 1957.
From strong ideological convictions related to the Communist Party, began to have some problems and in more than one occasion, the man ended up in the dungeon. Armando Laborde told us that the day was going to try D'Arienzo, it left him because he had planted ido lift Fulvio of the police station.
Certainly his cycle with D'Arienzo was instrumental in his career, not only for his involvement in an orchestra so popular and successful, also by the fogueo and lessons learned next to the teacher.
In the early months of 1957 is proposed to form his own orchestra with the help of bandoneonist Eduardo Corti. He made his debut on Radio Splendid in June with a row of bandoneons composed of Corti, Luis Magliolo, Adolfo Gomez and Julio Esbrez. The big surprise was the presence of the great violinist Elvino Vardaro, supported by Achilles Aguilar, Lazarus Becker, Jorge Gonzalez and Edmundo Baya. The contabajo was in charge of Italo Bessa and its first two singers were Garré and Jorge Andres Peyró. A few days earlier had already made his first recording for Odeon with two classic themes "Chiqué" Ricardo Luis Brignolo and "Soul in penalty" Anselmo Aieta.
During the year went and renovando some musicians are untying the singer Andrew Peyre, who is replaced by the voice that would be emblematic of the orchestra, Armando Guerrico. They are very good versions of the tangos "Flower Valley" by Barbieri and Garrós and "Remembrance" Pugliese and Moreno, the latter a duet with Luis Correa.
He works in Montevideo and in 1961 he toured the interior of Uruguay and Chile.
They are frequent problems with their governments on duty and was enjoined to act on radio and television argentina.
At the end of 60 gun with a trio bandoneonist July Esbrez and bassist Alberto Celenza first and Angel Alegre later.
In 1966 and then in 1968 ago in Buenos Aires two disks that were commissioned by Japan and edited by King Records, which included tangos Europeans, the first Japanese folk and grounds in time for tango, the second.
In 1975 makes an important tour of Japan that lasts nearly three months, acting in the most important cities and where he recorded 24 numbers for the Victor Japan.
Acting television, touring Japan 1975
Finally, as 1987 is forming a sextet which was sometimes invited to attend the bandoneonist Carlos Niesi and with whom he recorded his latest long-term for stamp Almalí.
Her discography is not very extensive: Odeon ago with 36 records between 1957 and 1963; Philips 11 in 1961. Then he recorded 60 themes for Music Hall (1964-1969). The first record of the four long-term he made in this stamp, has an excellent version of "Maipo" by Eduardo Arolas. In this review should be added above the 48 recordings for Japanese stamps and the last ten made for Almalí. All this gives a total of 165 entries.
For his orchestra musicians paraded bright as the bandoneons Osvaldo Rizzo, Osvaldo Piro, Oscar Bassil, the violinists Joseph Carli, Fernando Suarez Paz, Simon Bajourt, Alberto Besprovan, Leo Lipesker and contrabajos Rafael del Bagno and Mario Monteleone among others.
In addition to those already appointed Jorge Garrido, and Armando Andres Peyró Guerrico, passed through his orchestra singers: July Rodolfo, Mario Luna, Luis Roca, Luis Correa, Carlos Hidalgo and Alberto Nogués.
Within its irregular work as a composer highlights the tangos "Tom these currencies" to make in collaboration with D'Arienzo and carries lyrics by Carlos Bahr; "Matraca", "South Wind" and "Muñeca saltarín", the three instrumentals; " Bitter suspicion ", also with Bahr and the very commercial"-pe-ri-Year-po-ta-pi-pa ", paradoxically its greatest success and lower quality, also with the formula D'Arienzo-Bahr. In addition belong milonga "Ana Maria" with lyrics by Nolo Lopez and the waltz "Eternal" dedicated to his wife, with lyrics by Charles Bahr.
It was a great musician and a good man, who never reneged on its ideals both in politics as in art. Not included mass phenomenon that meant Peronism, but never betrayed the national values or the just demands of its pueblo.Fuente Ricardo Garcia Blaya of Todotango Automatic