domingo, 10 de agosto de 2008

Cassandra Wilson en español and English

Cassandra WilsonCassandra Wilson

Cassandra Wilson (nacida el 4 de diciembre de 1955) es una música de jazz americano, cantor, compositor, y productor de Jackson, Mississippi.
Familia y adolecencia
Cassandra Wilson es la tercera y más joven hija de Herman Fowlkes, Jr, guitarrista, bajista y profesor de música, y Mary McDaniel, un profesor de escuela primaria que finalmente obtuvo su Ph.D. en la educación. Entre su madre por el amor de Motown y de su padre dedicación al jazz, los padres de Wilson despertado su interés temprano en la música.

Inicios musicales
Al igual que muchos músicos de jazz de Wilson formal la educación musical clásica consistió en lecciones; estudió piano desde la edad de seis a trece y desempeñó clarinete en la escuela media de concierto y bandas de marcha. Cuando ella cansada de esta formación, pregunta a su padre para enseñarle la guitarra. Por el contrario, le dio una lección de autosuficiencia de algunos Mel Bay libros método. Ella exploró el instrumento en su propio, el desarrollo de lo que ella ha descrito como un "intuitivo". Durante este tiempo ella comenzó a escribir sus propias canciones, la adopción de un estilo folk. Ella cantaba y tocaba la guitarra en un trío folk con compañeros de estudios y David Clark, Jack Ritter durante la escuela secundaria. Ella también apareció en las producciones de teatro musical, incluyendo El Mago de Oz, Dorothy, cruce de líneas raciales en una reciente desglosados sistema escolar.

Para la universidad, asistieron a Wilson Millsaps College y la Universidad Estatal de Jackson. Se graduó con una licenciatura en comunicación de masas. Fuera del aula, los estudiantes ocupados pasó su noche de trabajo con R & B, funk, pop y cubrir las bandas, también cantando en cafés locales. El Negro Music Arts Society, fundada por John Reese y Alvin Fielder, siempre con ella sus primeras oportunidades para llevar a cabo bebop.

En 1981, se mudó a Nueva Orleans para un puesto como asistente de director de asuntos públicos para la estación local de televisión, WDSU. Ella no se quedaron mucho tiempo. El trabajo con mentores que incluyen mayores estadistas Earl Turbinton, Alvin Batiste, y Ellis Marsalis, Wilson encontró aliento a proseguir seriamente el rendimiento de jazz y se trasladó a la ciudad de Nueva York zona el año siguiente.

Cassandra Wilson

Asociación Musical con M-Base
Existe su enfoque orientado hacia la improvisación. Fuertemente influenciado por cantantes Abbey Lincoln y Betty Carter, afinado su fraseo vocal y dispersa, mientras que el estudio de la formación del oído con trombonista Grachan Moncur, III. Mermelada frecuentan sesiones bajo la tutela del pianista Sadik Hakim, un alumno Charlie Parker, se reunió alto saxofonista Steve Coleman, que alentó a mirar más allá del repertorio estándar de jazz en favor del desarrollo material original. Ella se convertiría en el vocalista y uno de los miembros fundadores del M-Base colectivo en el que Coleman fue la primera cifra, un estilo fruto de la Asociación para la Promoción de Creative Músicos (AACM) y el Grupo de Artistas Negro (BAG), que re - imaginar las ranuras de funk y soul en el contexto de la tradicional y vanguardista del jazz.

Aunque la voz - normalmente tratada como el punto focal de cualquier acuerdo en el que se incluye - no era una opción obvia para que M-base de texturas complejas o disonantes melodías gratis, Wilson tejió a sí misma en el tejido de estos ajustes con palabras y mejorar letra. Ella puede ser escuchado en la Madre Patria Coleman Pulse (1985); En la periferia del mañana (1986); Mundo Expansión (1986), y Sine Die (1987).

Al mismo tiempo, Wilson y registró una gira con el saxofonista alto Henry Threadgill en la avant-garde trío Nueva Air. Una década de su superior y un miembro AACM, Threadgill ha sido encomiado como compositor por su capacidad de trascender los límites estilísticos, un rasgo que él y Wilson comparten.


Carrera como solista
Cassandra WilsonLike compañeros de M-base de los artistas, Wilson firmado a la sede en Munich, sello independiente JMT. Ella lanzó su primera grabación como líder Punto de Vista en 1986. Al igual que la mayoría de sus JMT álbumes que siguieron, los originales de Wilson en consonancia con M-base dominado estos períodos de sesiones; ella también material de registro y co-escrita con Coleman, Jean-Paul Bourelly, y James Weidman, así como unos estándares . Su garganta contralto surge gradualmente en el transcurso de estas grabaciones, haciendo su camino hacia el primer plano. Ella desarrolló una notable capacidad para estirar y doblar parcelas, alargar las sílabas, manipular y tono de timbre oscuro a hueco.

Si bien estas grabaciones establecido como un músico serio, Wilson recibió su primera gran aclamación crítica para el álbum de las normas registradas en el centro de este período, Blue Skies (1988). Su firma Blue Note con los registros en 1993 marcó un punto de inflexión crucial en su carrera y el gran avance a un público más allá de jazz con la venta de álbumes en los cientos de miles de copias.

A partir de Blue Light 'Til Dawn (1993) su repertorio avanzado hacia una amplia síntesis de blues, pop, jazz, músicas del mundo, y el país. A pesar de que ella siguió para llevar a cabo los originales y las normas, aprobó canciones tan diversos como Robert Johnson's "Vamos a Mi Cocina", Joni Mitchell's "Negro Crow", The Monkees "" Last Train to Clarksville ", y Hank Williams' "Estoy tan Solitario pude Cry".

No sólo Wilson manera efectiva reconectar el jazz vocal con sus raíces de blues, fue posiblemente el primero en forma convincente la moda después de la invasión británica del pop en jazz, trailblazing un camino que muchos ya han seguido. Por otra parte, el productor Craig Street pop sacó de las técnicas de producción para crear un ambiente rico en torno a su voz, ampliarla y dar profundidad al sonido Brandon Ross' escasa pero increíblemente vívido acuerdos, que utilizan acero guitarra, violín, acordeón y percusión.

Wilson de 1996 álbum Luna Nueva Hija ganó el Grammy al Mejor Jazz Vocal Performance. En 1997, graba y gira como un destacado cantor con Wynton Marsalis' galardonados con el premio Pulitzer composición, la sangre en los campos.

El fallecido Miles Davis fue uno de los mayores Wilson influencias. En 1989 Wilson realizó como acto de la apertura de Davis en el JVC Jazz Festival en Chicago. En 1999 se produjo Viajando Miles como un homenaje a Davis. El álbum desarrollado a partir de una serie de conciertos de jazz que actuó en el Lincoln Center en noviembre de 1997 en Davis "honor e incluye tres selecciones basadas en Davis' propias composiciones, en la que Wilson adaptado los temas originales.

Vida personal
Wilson estaba casada con Anthony Wilson de 1981 a 1983 [1].
Ella tiene un hijo, Jeris, nacido a fines del 1980. Su canción "Out Loud (Jeris' Blues)" es el álbum de ella la que llora. Durante muchos años ella y su hijo viven en Harlem, Nueva York, en un apartamento que una vez pertenecieron a grandes del jazz Duke Ellington.
En 2000, Wilson casado actor Isaach de Bankolé, que dirige su concierto en la película Viaje Millas: Cassandra Wilson (2000).
Wilson y su madre son miembros de Alpha Kappa Alpha Sorority, Inc

Cassandra Wilson

In English
Cassandra Wilson (born December 4, 1955) is an American jazz musician, vocalist, songwriter, and producer from Jackson, Mississippi.
Family and Early Life
Cassandra Wilson is the third and youngest child of Herman Fowlkes, Jr., a guitarist, bassist and music teacher; and Mary McDaniel, an elementary school teacher who eventually earned her Ph.D. in education. Between her mother’s love for Motown and her father’s dedication to jazz, Wilson’s parents sparked her early interest in music.


Musical Beginnings
Like many jazz musicians Wilson’s formal musical education consisted of classical lessons; she studied piano from the age of six to thirteen and played clarinet in the middle school concert and marching bands. When she tired of this training, she asked her father to teach her the guitar. Instead, he gave her a lesson in self-reliance—some Mel Bay method books. She explored the instrument on her own, developing what she has described as an “intuitive” approach. During this time she began writing her own songs, adopting a folk style. She sang and played guitar in a folk trio with fellow students David Clark and Jack Ritter during high school. She also appeared in the musical theater productions, including The Wizard of Oz as Dorothy , crossing racial lines in a recently desegregated school system.

For college, Wilson attended Millsaps College and Jackson State University. She graduated with a degree in mass communications. Outside of the classroom, the busy student spent her nights working with R&B, funk, and pop cover bands, also singing in local coffeehouses. The Black Arts Music Society, founded by John Reese and Alvin Fielder, provided her with her first opportunities to perform bebop.

In 1981, she moved to New Orleans for a position as assistant public affairs director for the local television station, WDSU. She did not stay long. Working with mentors who included elder statesmen Earl Turbinton, Alvin Batiste, and Ellis Marsalis, Wilson found encouragement to seriously pursue jazz performance and moved to the New York City area the following year.


Musical Association with M-Base
There her focus turned towards improvisation. Heavily influenced by singers Abbey Lincoln and Betty Carter, she fine-tuned her vocal phrasing and scat while studying ear training with trombonist Grachan Moncur, III. Frequenting jam sessions under the tutelage of pianist Sadik Hakim, a Charlie Parker alumnus, she met alto saxophonist Steve Coleman, who encouraged her to look beyond the standard jazz repertoire in favor of developing original material. She would become the vocalist and one of the founding members of the M-Base collective in which Coleman was the leading figure, a stylistic outgrowth of the Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) and Black Artists Group (BAG) that re-imagined the grooves of funk and soul within the context of traditional and avant-garde jazz.

Although the voice – typically treated as the focal point of any arrangement in which it is included – was not an obvious choice for M-base’s complex textures or dissonant free melodies, Wilson wove herself into the fabric of these settings with wordless improv and lyrics. She can be heard on Coleman’s Motherland Pulse (1985); On the Edge of Tomorrow (1986); World Expansion (1986); and Sine Die (1987).

At the same time, Wilson recorded and toured with alto saxophonist Henry Threadgill in the avant-garde trio New Air. A decade her senior and an AACM member, Threadgill has been lauded as a composer for his ability to transcend stylistic boundaries, a trait he and Wilson share.


Solo career

Cassandra WilsonLike fellow M-base artists, Wilson signed to the Munich-based, independent label JMT. She released her first recording as a leader Point of View in 1986. Like the majority of her JMT albums that followed, originals by Wilson in keeping with M-base dominated these sessions; she would also record material by and co-written with Coleman, Jean-Paul Bourelly, and James Weidman as well as a few standards. Her throaty contralto gradually emerges over the course of these recordings, making its way to the foreground. She developed a remarkable ability to stretch and bend pitches, elongate syllables, manipulate tone and timbre from dusky to hollow.

While these recordings established her as a serious musician , Wilson received her first broad critical acclaim for the album of standards recorded in the middle of this period, Blue Skies (1988). Her signing with Blue Note records in 1993 marked a crucial turning point in her career and major breakthrough to audiences beyond jazz with albums selling in the hundreds of thousands of copies.

Beginning with Blue Light 'Til Dawn (1993) her repertoire moved towards a broad synthesis of blues, pop, jazz, world music, and country. Although she continued to perform originals and standards, she adopted songs as diverse as Robert Johnson’s “Come On in My Kitchen”, Joni Mitchell’s “Black Crow”, The Monkees’ “Last Train to Clarksville”, and Hank Williams’ “I’m So Lonesome I Could Cry”.

Not only did Wilson effectively reconnect vocal jazz with its blues roots, she was arguably the first to convincingly fashion post-British Invasion pop into jazz, trailblazing a path that many have since followed. Furthermore, producer Craig Street drew from pop production techniques to create a rich ambient environment around her voice, magnifying it and giving sonic depth to Brandon Ross’ sparse but incredibly vivid arrangements, which used steel guitar, violin, accordion, and percussion.

Wilson’s 1996 album New Moon Daughter won the Grammy for Best Jazz Vocal Performance. In 1997, she recorded and toured as a featured vocalist with Wynton Marsalis’ Pulitzer Prize winning composition, Blood on the Fields.

The late Miles Davis was one of Wilson's greatest influences. In 1989 Wilson performed as the opening act for Davis at the JVC Jazz Festival in Chicago. In 1999 she produced Traveling Miles as a tribute to Davis. The album developed from a series of jazz concerts that she performed at Lincoln Center in November 1997 in Davis' honor and includes three selections based on Davis' own compositions, in which Wilson adapted the original themes.


Personal life
Wilson was married to Anthony Wilson from 1981 to 1983.[1]

She has a son, Jeris, born in the late 1980s. Her song "Out Loud (Jeris' Blues)" is from the album She Who Weeps. For many years she and her son lived in Harlem, New York, in an apartment that once belonged to jazz great Duke Ellington.[2]

In 2000, Wilson married actor Isaach de Bankolé, who directed her in the concert film Traveling Miles: Cassandra Wilson (2000).

Wilson and her mother are members of Alpha Kappa Alpha Sorority, Inc.Fuente Web de Wilson y Wikipedia